SUPERSPONSOREN

HOOFDSPONSOREN

STERSPONSOREN

Interview met Cas Swart

EEN LEVEN LANG WEGRACER

Op het befaamde circuit van Tubbergen werd decennia lang (1946-1984), de Grote prijs van Twente gereden. De wegracer, die hier de meeste starts maakte, is Cas Swart. Al in 1949 deed hij voor de eerste keer mee aan deze roemruchte wedstrijd. Tijdens de Historische Motorrace van dit jaar is hij weer met nummer één in het programma afgedrukt. Tubbergenaar Walter Asbreuk, als jochie stond hij met zijn vader meerdere malen langs het circuit, sprak op tweede pinksterdag met de inmiddels 87-jarige coureur. Aanleiding voor Asbreuk om deze bijzondere motorsport-icoon enigszins te beschrijven.

Cas Swart kwam in aanraking met de motorsport doordat een sergeant in militaire dienst hem gekscherend motiveerde om te gaan crossen. Hij ging hierop in en na een periode van crossen, werd overgestapt naar een wegracemotor. In totaal nam hij 26 keer deel aan de Grote prijs van Twente, gereden in de driehoek Albergen, Tubbergen en Fleringen. Vaak startte hij in meerdere raceklassen, de 125cc, 250cc en 350cc. Helaas wist Cas de wedstrijd nooit te winnen, vaak werd hij tweede, derde of vierde. Bij de vraag wat hij van het oude circuit vond, antwoordde hij: “Het was een snel circuit met veel rechte stukken. De slinger over de Fleringer Es en langs de Kroezenboom was adembenemend en lastig te nemen. Je moest in Tubbergen telkens weer wennen aan de hogere snelheden die ver over de tweehond kilometer per uur gingen.

Rampjaar

Over 1972, het zogenaamde rampjaar vanwege de ernstige ongelukken dat jaar, waarbij dodelijke slachtoffers waren te betreuren onder deelnemers en publiek, vertelde Cas Zwart: “Die dag was ik betrokken bij een zware valpartij met nog twee andere coureurs. De crash vond plaats op een recht stuk ter hoogte van Bouwbedrijf Haarhuis in Albergen en wel met een snelheid van ruim tweehonderd kilometer per uur. Mijn motor lag in twee stukken, de verwondingen vielen mee. Alleen mijn duim was afgescheurd, deze werd er in het ziekenhuis weer vakkundig aangezet.”

Fabriekscoureur

Cas Swart reed ook vele jaren Grand Prix over de hele wereld. Van het startgeld kon hij de reizen er naartoe betalen. In zijn Grand Prix-jaren was hij ook enkele jaren fabriekscoureur voor Honda en Bennelli. De wedstrijd die voor Cas toch wel het hoogtepunt was, is de TT Assen van 1962. In dat jaar vertrok hij met een Honda vanaf de eerste start rij met toppers als Jim Redman, Bob Mc Intyre en Provini. In de laatste ronde werd Cas ingehaald door Provini en viel hij net buiten het ereschavot en werd het geen compleet Honda-podium. Tot op de dag van vandaag heeft hij daar nog de pest over in.

Jong van geest

Je moet wel bezeten zijn van de motorsport en een positieve flexibele levensinstelling hebben om op 87-jarige leeftijd nog met een camper en hond Ritz vanuit Bergen in Noord-Holland jaarlijks nog deel te nemen aan zo’n tien classic races. Op het rennerskwartier is jong en oud met hem begaan. Cas Swart daarover: “Als je je zelf open stelt naar anderen toe, krijg je hier veel voor terug en hoor je er op je 87ste nog helemaal bij!” Wanneer de gezondheid het toelaat staat Cas Swart ook in 2016 aan de start van de Historische Motorrace in Tubbergen.