Nieuws

17e Historische Motordemo Tubbergen vernieuwt en verjongt

ADS5489

TUBBERGEN – Liefhebbers van de historische motorsport kijken er ieder jaar reikhalzend naar uit. De Historische Motordemo Tubbergen op tweede pinksterdag. Uiteraard wordt deze traditie ook dit jaar vervolgd, en wel op maandag 29 mei. Waar de organiserende Historische Motorstichting Tubbergen (HMT) vorig jaar een nieuw parcours introduceerde, trekken ze de lijn van vernieuwingen tijdens de 17e jaargang verder door.

Zo nam de club afscheid van de HMV, de Historische Motorsport Vereniging (HMV), om voortaan het event zelfstandig te organiseren. Daarnaast krijgt de programmering een andere invulling. Onder meer door de teloorgang van de Pré- klasse en de toevoeging van de Youngtimers als officiële klasse.

‘Jonge motoren van toen zijn de nieuwe oldtimers’
Stilstand is achteruitgang. Maar daar steken de leden van de HMT een stokje voor. Vernieuwing en verjonging zijn daarom het thema tijdens de 17e editie. Woordvoerder Hans Hulsink vertelt: “Mensen worden ouder en de motoren worden ouder. De motoren die in de jaren ’90 voor ‘jong’ doorgingen, zijn inmiddels oldtimers, of beter gezegd youngtimers. Daarom besloten we om deze categorie, motoren van het bouwjaar tot 1995, officieel als Youngtimerklasse toe te voegen.” Hierbij geeft de organisatie tevens gehoor aan de geluiden vanuit het publiek. “Wat we bijvoorbeeld van bezoekers hoorden is dat ze graag de motoren terug wilden zien die ze in hun jeugd voorbij zagen komen tijdens de TT in Assen of andere races”, legt Hulsink uit. “Dat kan nu. We zien dat deze aanpassingen leiden tot deelname van jongere coureurs en jongere motoren.”

750cc Motoren maken hun debuut
Tegelijkertijd komt de indrukwekkende Pré-klasse te vervallen. Hierin rijden coureurs mee op motoren uit de jaren ’30 en ’40. Deze klasse was 17 jaar onderdeel van de motordemo in Tubbergen. “Dan wil je het publiek ook wel eens iets anders bieden”, aldus de woordvoerder. “Dat doen we eveneens door de 50-, 80- en 125 cc samen te voegen tot één categorie. Voordien waren dit aparte groepen. Ook de 500- en 750cc zijn ondergebracht in een onderdeel. 750cc zijn de zwaardere motoren die hun debuut maken op het circuit van de TST Montage Ring.” Overige categorieën die het publiek kan verwachten zijn de 250-, en 350cc en de Zijspanklasse.

Op eigen benen
Een ander nieuw hoofdstuk is de organisatie op zich. Jarenlang acteerde de HMT onder de paraplu van de HMV. Die samenwerking is nu ten einde. Voortaan neemt de Tubbergse HMT de regie in eigen handen. “Een van de voordelen is dat het deelnemersveld hierdoor een bredere reikwijdte krijgt”, informeert Hulsink. “Iedereen met een licentie kan zich voor de Historische Motordemo inschrijven. Voor de komende editie echter niet meer, die is inmiddels gesloten.”

Lovende kritieken voor vernieuwde parcours
Langs, en op de TST Montage Ring is er maandag 29 mei dus weer volop sensatie. De eerste training begint om 09.45 uur. Vanaf 11.00 uur gaan de demo’s van start. Stands op de horecaplein voor Praxis en Auto Totaal Tubbergen dragen zorg voor de inwendige mens.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar volgen de gepassioneerde motorrijders het vernieuwde parcours. De introductie ervan leverde de HMT lovende recensies op van zowel coureurs als deelnemers. “De weggetjes met kinderkopjes op de oude route worden zeker niet gemist”, merkt Hulsink lachend op “Ze zijn blij met de geasfalteerde wegen die ervoor in de plaats zijn gekomen. Voor het publiek is dit ook mooier om naar te kijken. De route is 500 meter korter dan de oude maar de mooie bochten maken die meters meer dan goed.”

Alle vertrouwen in ‘Kolenbranderweer’
Ondertussen staat de stichting, samen met een team zeer gewaardeerde vrijwilligers, klaar voor de start van een ongetwijfeld imposante 17e Historische Motor Demo Tubbergen. Het enige aspect waarop ze geen invloed hebben, is het weer.

Maar gezien de geschiedenis van gezegende weersomstandigheden tijdens het motorspektakel, heeft de organisatie daar alle vertrouwen in. De term ‘Kolenbranderweer’ is immers niet voor niets ontstaan tijdens het unieke motorsportevenement in Tubbergen.